fbpx

Psiankowate

Papryka

supermoce: witaminy: E, P, B1, B2, C, karoten, sód, potas, magnez, wapń, mangan

Spożywanie papryki pobudza pracę przewodu pokarmowego, mięśni, zwiększa wydzielanie soków żołądkowych oraz pomaga przy zaparciach. Chroni ona również przed zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz obniża ciśnienie krwi. Jako warzywo z rodziny psiankowatych papryka powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy.

Bakłażan / oberżyna

supermoce: potas, wapń, magnez, błonnik

Bakłażan jest krewnym ziemniaka, pomidora, papryki, a także – co jest ciekawostką – tytoniu. Nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą. Świeży owoc zawiera około 90% wody, niewiele białka, tłuszczu i tylko 2% cukrów. Posiada właściwości odtruwające, dlatego jest zalecany po kuracji antybiotykowej. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i dodatkowo wspomaga przemianę materii.

Ziemniak

supermoce: wit. C, potas, magnez, fosfor

Ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych (90 kcal/100g). Na szczególną uwagę zasługuje duża zawartość wit. C i potasu, który ma szczególne znaczenie w obniżaniu nadciśnienia tętniczego przy zbyt dużym spożyciu soli kuchennej. W diecie Polaków ziemniaki są głównym źródłem witaminy C w codziennej diecie.

Pomidor

supermoce: witaminy A i E , wit. C, potas, wapń i magnez

Pomidory to nieocenione źródło witamin oraz pierwiastków, takich jak wapń, magnez czy potas. Szczególnie ważny jest potas, gdyż aktywnie neutralizuje szkodliwy nadmiar soli w diecie, powodujący zwiększone ciśnienie tętnicze, zatrzymywanie wody oraz skurcze mięśni. Warzywo to ma właściwości uspokajające i kojące nerwy. Pomidory warto jeść przede wszystkim dlatego, że zawierają likopen. To organiczny związek chemiczny o działaniu przeciwutleniającym. Jedzenie pomidorów wyraźnie zmniejsza ryzyko zawału serca, poprawia trawienie, wzmacnia odporność, a także chroni przed szkodliwym wpływem słońca.

Zobacz wszystkie